Human-Centered Assistive Robots: From Understanding Commands to Detecting Cognitive Fatigue

Η Μαρία Κυραρίνη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια (Assistant Professor) στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών και David Packard Jr. Faculty Fellow του Πανεπιστημίου της Σάντα Κλάρας (Santa Clara University). Ηγείται επίσης της ερευνητικής ομάδας Human-Machine Interaction & Innovation (HMI2), η οποία έχει υποστηριχθεί από ομοσπονδιακές επιχορηγήσεις Τα κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι στους τομείς της Ρομποτικής Μάθησης, της Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Ρομπότ και της Υποστηρικτικής Ρομποτικής, με ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση της Ανθρώπινης Απόδοσης.

Πριν από το Πανεπιστήμιο της Σάντα Κλάρας, ήταν μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Άρλινγκτον και αναπληρώτρια διευθύντρια του Εργαστηρίου Ανθρωποκεντρικής Υπολογιστικής Heracleia. Το 2019, η Δρ. Κυραρίνη έλαβε το Διδακτορικό της στη Μηχανική από το Πανεπιστήμιο της Βρέμης υπό την επίβλεψη του Καθηγητή Δρ.-Μηχανικού Axel Gräser. Πριν από αυτό, έλαβε το δίπλωμα του Ηλεκτρολόγου Μηχανικού και Μηχανικού Υπολογιστών και μεταπτυχιακό δίπλωμα στα Συστήματα Αυτοματισμού, και τα δύο από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) το 2012 και το 2014, αντίστοιχα.

Webpage: https://sites.google.com/view/mariakyrarini/home

Ακολουθεί σύντομη περιγραφή

Assistive robotic manipulators have emerged as promising tools for helping individuals with impairments regain some of their independence while performing activities of daily living (ADLs). The interaction between individuals with impairments and assistive robotic manipulators presents a unique set of challenges, making it a crucial area of research and development.

In this talk, I will present a robot learning framework that empowers a robot to automatically generate a sequence of actions from unstructured spoken language. This framework represents a significant advancement in bridging the communication gap between users and assistive robots, enhancing the usability and accessibility of these devices. A study with 30 participants was conducted to evaluate the framework. Moreover, in this talk, I will present an intelligent robotic assistant that can detect cognitive fatigue during human-robot interaction. A long-term study with 16 participants was conducted, and the results of the cognitive fatigue assessment will be presented. This talk provides a glimpse into the promising future of assistive robotics and its potential to transform the way we address the needs of those with impairments in ADLs.